zaterdag, augustus 20, 2005

Hoi, Nederlands!



Spinvis -Smalfilm

Ik ben een vrouw van veertig met een sigaret
ik heb een buitenaardse stof in mijn bloed
ik werd verleden jaar ontvoerd door een ruimteschip
en sindsdien gaat het met mij niet zo goed
ik weet wel waar ze wonen
want je kunt het zien als je de letters van hun naam omdraait
de waarheid is een raadsel
en dat gaat als volgt
het is een goeie vriend maar altijd te laat.

Ik heb een eigen flat
ik heb de radio aan
het is alweer woensdag
ik heb een Golf GTI
een tijdje terug reed ik een fietser dood
maar gelukkig heeft geen mens me gezien
het komt maar zelden voor dat ik een zin afmaak
maar je maakt me echt niks wijs
het noodlot is een raadsel
en dat gaat als volgt
het kost je niks en toch altijd prijs.

Als ik uitga ben ik fotograaf
en ik ben schrijver als ik vrienden bezoek
op het ogenblik zit ik heel even zonder werk
maar binnenkort begin ik aan mijn eerste boek
in de spiegel neem ik soms alvast de pose aan
voor de foto op de achterkant
dromen zijn een raadsel
en dat gaat als volgt
het smelt in je hoofd en niet in je hand.

Ik ben een monoliet
ik ben de wetenschap
ik ben een grote man van 50 jaar
vandaag knipte ik een muis in twee
en die naaide ik toen mooi weer aan elkaar
maar soms vanuit een hoek kijken mij dingen aan
vanuit de schaduw van de kathedraal
alles is een raadsel
maar ik weet nog niet in wat voor vorm
en in welke taal.

Ik ben al heel erg oud
en ik mis mijn vrouw
en mijn oude handen trillen heel de dag
beneden kun je kaarten bij de automaat
alhoewel dat van mijn dochter niet mag
dan zeggen ze dat ik zo goed de kaarten schud
en dan lach ik elke keer maar weer mee
ik ken een raadsel over eenzaamheid
het gaat als volgt
wat doet pijn en telt voor twee.

Geen opmerkingen: