vrijdag, januari 26, 2007

les amusements de ce matin



Over in Wijk aan Zee, Topalov increases his lead and other stories.

*****

"Hurra, Wir Kapitulieren" - Henryk M. Broder on the ugly little secrets of the West and Islam.

*****

Neil DeGrasse's Death by Black Hole, an initiation into the universe.

*****

Amusements from the The State of the Union Word Scorecard charting how many words a chimp can intone and how often he intones them. You are getting veeeeeery sleeeeepy.

*****

Blauwe stilte


Zoals het vliegen druppelt van gebroken vleugels
valt blauwe stilte op steen.
Mijn binnenkant is voortaan de enige plek waar ik reis.
Ik ben de rijstvelden vergeten, de dadelpalmen,
de gewonde zwanen door witte mist omgeven.
Op het paard van mijn portemonnee kwam ik hier aan.
Mijn hart is mijn bankpasje,
de zon, de maan en haar ogen mijn pincode.

En nu ben ik hier, in het koninkrijk
van vallende wateren en opstijgende ambtenaren
als een kwartiertje vertraging in regen.

Mijn vertrek is mijn enige bestaan.

Ik moet gaan,
naar het Zuiden als deze stilte het Noorden,
naar het Noorden als deze stilte het Zuiden is.

Al Galidi

Al Galidi (1971) werd geboren in Irak. Zijn laatste bundel De herfst van Zorro is genomineerd voor de VSB-poëzieprijs 2007

*****

Hasta Siempre Comandante Che Guevara

Aprendimos a quererte
Desde la historica altura
Donde el sol de tu bravura
Le puso cerco a la muerte

Estribillo:

Aqui se queda la clara
La entraniable transparencia
De tu querida presencia
Comandante Che Gevara

Vienes quemando la brisa
Con soles de primavera
Para plantar la bandera
Con la luz de tu sonrisa

Estribillo

Tu mano gloriosa y fuerte
Sobre la historia dispara
Cuando todo Santa Clara
Se despierta para verte

Estribillo

Seguiremos adelante
Como junto a ti seguimos
Y con Cuba te decimos
Hasta Siempre, Comandante

Estribillo

Or the Disco version....




And, as background, The Gotan Project...

*****

Geen opmerkingen: